Site Overlay

Blog

Kasza kuskus – dlaczego warto włączyć ją do codziennej diety?

Pochodzenie kaszy kuskus trudno do końca sprecyzować, jednak wiadomo że ten rodzaj pożywienia znany był już kilka tysięcy lat p.n.e. na terytorium Afryki. Pierwsze pisane dowody na wykorzystywanie kaszy kuskus pojawiły się w XIII wieku n.e. Początkowo stosowana wyłącznie na terytorium obecnej Tunezji, Libii, Algierii i Maroka, stopniowo zyskiwała na popularności i bardzo szybko pojawiła się na stołach mieszkańców Bliskiego Wschodu oraz na terytorium Europy.

Początkowo kasza kuskus (https://www.bee.pl/9085-kasza-kuskus) wywarzana była ręcznie, zebrane i rozdrobione ziarna pszenicy po uprzednim spryskaniu wodą i dokładnemu obtoczeniu w mące pszennej, wystawiano na słońce w celu jej całkowitego wyschnięcia. Obecnie kasza produkowana jest z pszenicy durum (semoliny) oraz wody.

Jakie właściwości odżywcze ma kasza kuskus?

Najważniejszą zaletą kaszy kuskus jest to, że w jej zawartości znajdują się duże ilości białka, bardzo często wyższe niż w innych rodzajach kasz. Dlatego też, bardzo często stosowana jest przez wegan oraz wegetarian, bowiem z powodzeniem może zastąpić składnik jakimi jest mięso. Kuskus zawiera duże ilości witamin i minerałów do których zaliczyć należy przede wszystkim:

  • żelazo (niezbędne do produkcji czerwonych krwinek),
  • wapń (który jest podstawowym składnikiem tkanki kostnej)
  • fosfor (konieczny do prawidłowego funkcjonowania komórek całego organizmu człowieka),
  • potas (który reguluje ciśnienie krwi i wpływa na utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie),
  • witaminy z grupy B (szczególnie B1, B2, B3 oraz B6 niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego) oraz witaminę E (czyli witaminę młodości).

Regularne spożywanie kaszy kuskus przyspiesza przemianę materii oraz wpływa na tworzenie zdrowych nawyków żywieniowych. Ten rodzaj kaszy może z powodzeniem być spożywany także przez dzieci, z uwagi na to że jest lekkostrawny i nie przyczynia się do powstawania wzdęć oraz nietolerancji pokarmowych. O jego obecność w diecie powinny zabrać także kobiety w ciąży, bowiem w kaszy znajduje się duża ilość kwasu foliowego, wpływającego na prawidłowy przebieg ciąży oraz rozwój płodu.

Dlaczego warto jeść kasze kuskus?

Kasza kuskus od BEE cieszy się coraz większą popularnością. Wiąże się to z łatwością jej przygotowania oraz szeregiem właściwości prozdrowotnych, które wynikają ze spożywania tego produktu. Podopowiadamy, jakie korzyści przynosi jedzenie kaszy kuskus.

Kuskus – zdrowie na talerzu

asza kuskus pochodzi z Afryki Północnej i między innymi w Maroku stanowi podstawowy składnik diety tamtejszych mieszkańców. Produkuje się ją z pszenicy durum, przez co z wyglądu przypomina makaron, a nie kasze. Charakteryzuje się niskim indeksem glikemiczny, może więc stanowić element diety cukrzyków i diabetyków. Kasza kuskus jest bogata w białko i błonnik, przyśpieszający przemianę materii. Stanowi bogate źródło witaminy B oraz składników mineralnych takich jak: żelazo, magnez, miedź, cynk, potas i mangan. Co ważne, jest to produkt o bardzo niskiej zawartości tłuszczu.

Kasza kuskus wykazuje szereg właściwości prozdrowotnych, do najważniejszych z nich należą:

  • zapobieganie rozwojowi schorzeń układu kostnego,
  • wspomaganie prawidłowego rozwoju kości,
  • wspomaganie pracy układu pokarmowego,
  • pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego,
  • działanie antyoksydacyjne,
  • pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu krążenia,
  • utrzymywanie tkanki mięśniowej w odpowiedniej kondycji.

Kasza kuskus – kto powinien ją jeść?


Coraz częściej lekarze i dietetycy zalecają regularne spożycie kaszy kuskus praktycznie wszystkim swoim pacjentom. Istnieją jednak grupy osób, którym jest ona szczególnie polecana. W pierwszej kolejności należy wymienić wegan i wegetarian. Kasza kuskus to doskonałe źródło białka, które pomoże spełnić zapotrzebowanie na ten podstawowy składnik odżywczy. Z tego samego powodu jest to dobry wybór dla osób aktywnych fizycznie oraz sportowców, których organizmy domagają się większej dawki protein. Omawiany produkt to dobre rozwiązanie dla osób na diecie, ponieważ jest on niskokaloryczne, a zarazem daje poczucie sytości. Kasza kuskus jest lekkostrawna, dzięki czemu mogą ją spożywać osoby z wrażliwym układem pokarmowym. Ze względu na zawarty w niej kwas foliowy, jest też zalecana kobietom w ciąży.

 

Jakie właściwości kaszy kuskus warto znać?

Kasza kuskus jest jedną z najpopularniejszych kasz. Nie ma się temu co dziwić, bo jest lekkostrawna oraz bardzo szybka w przygotowaniu. Posiada także cenne właściwości prozdrowotne, dzięki czemu korzystnie wpływa na samopoczucie fizyczne oraz psychiczne. Ponadto, kaszę kuskus można wykorzystać w kuchni na naprawdę wiele różnego rodzaju sposobów.

Bogactwo witamin i składników mineralnych

Kaszę kuskus warto docenić ze względu na sporą zawartość cennego żelaza. Jest ono niezbędne do prawidłowej pracy układu krwiotwórczego. Kaszy tej nie można odmówić także dużej zawartości witaminy C. Ta z kolei okazuje się niezmiernie przydatna dla odporności organizmu. Dzięki witaminie C, dość szybko można pokonać uciążliwe infekcje, zwłaszcza te sezonowe. W kaszy kuskus nie brakuje także potasu, miedzi, magnezu oraz manganu. Składniki te także są niesamowicie istotne dla prawidłowego samopoczucia fizycznego oraz psychicznego. Ponadto, w kaszy kuskus nie brakuje witamin z grupy B. Te zaś z kolei, wspierają układ nerwowy. Kuskus jest lekkostrawny, dlatego idealnie nadaje się dla osób borykających się ze schorzeniami żołądka czy jelit. Z ostrożnością powinny jednak sięgać po nią osoby cierpiące na cukrzycę. Kasza kuskus posiada bowiem dość wysoki indeks glikemiczny.

Baza dań słodkich oraz słonych

Kaszę kuskus na pewno warto mieć w swojej kuchni. Można ją bowiem wykorzystać na naprawdę wiele różnego rodzaju sposobów. Nadaje się zarówno do dań na słono, jak i na słodko. Może stanowić zamiennik ziemniaków. Wówczas warto zaserwować ją z mięsem, jak również z warzywami. Dość dobrym pomysłem może okazać się także przygotowanie kaszy jaglanej na słodko, na przykład na śniadanie. Doskonale smakuje zarówno ugotowana na mleku krowim, jak i na mleku roślinnym. Warto byłoby podawać ją z owocami, najlepiej z tymi sezonowymi. Wyjątkowo dobrze kasza ta komponuje się z bananem oraz mango. Świetnie pasują do niej orzechy oraz pestki, na przykład dyni i słonecznika.